Probuđeni grešnik se raduje što ima saputnika, a žao mu je što drugi nisu shvatili da propadaju pod teretom greha. Zašto ih ima tako malo koji se rešavaju da napuste svet? Čini im se da se Bog šali kada kaže da će spaliti Sodom i jednostavno ne veruju da će da poginu ako se ne obrate. „Ne mare za bogatstvo njegove dobrote, podnošenja i strpljivosti, i ne znaju da ih Božija dobrota vodi pokajanju“ (Rim. 2:4).
Da li su reči istinite? Ljudsko srce je toliko otvrdnulo da radije veruje ljudskim rečima nego Bogu koji ne može da laže. Eva je pre verovala đavolu nego svom najboljem prijatelju Bogu, čiju ljubav je već doživela. Ali Hrišćanin dobro odgovara. Biblija potiče od Boga koji ne može da laže. „Jer su nošeni Duhom Svetim sveti ljudi govorili od Boga“ (2. Pet. 1:21). Kada Biblija ne bi bila pouzdana ne bi bilo nikakvog sigurnog temelja vere. Zato đavo nastoji da potkopa veru u ispravnost Svetoga pisma. Ko može da nam govori sigurno i jasno o Svetom pismu? Onaj koji ga je nadahnuo – Sveti Duh. On će ti sve otkriti ako se budeš držao Spasiteljevih reči: „Moja nauka nije moja, nego onoga koji me je poslao. Ako ko hoće da čini njegovu volju, znaće da li je ova nauka od Boga, ili ja govorim sam od sebe“ (Jovan 7:16, 17).
Krune će primiti oni koji su pobedili a bele haljine oni koji su ih izbeleli u krvi Jagnjetovoj. Mnogi bi hteli da caruju sa Hristom, ali neće da umru sa Njim; to jest da umru grehu, svetu i sebi. Nisu spremni da trpe. Isusov život će se pokazati samo na onima koji nose Hristovo umiranje na svom telu (2. Kor. 4:10; 2. Tim. 4:8; Otk. 22:5, 3:5; Matej 13:43; 1. Pet. 5:4, 1:4).
„Blaženi su žalosni, jer će se oni utešiti.“ (Matej 5:4). „Blaženi ste vi koji sada plačete jer ćete se smejati“ (Luka 6:21). „Koji su sa suzama sijali, neka žanju s pevanjem“ (Ps. 126:5). Ko nije ovde plakao zato što tako malo ljubi Boga, neće biti utešen na nebu (Isa. 35:10; Otk. 7:16, 17, 21:4).
Kakvo divno obećanje! Koliko bi samo trebalo da preziremo greh i njegove slasti da bismo postali članovi tog nebeskog zbora. Ko ljubi svetsko društvo više od Gospoda, neće moći da stoji pred Njegovim prestolom. Ko na ovom svetu nije mario da se sakuplja sa ostalom braćom i sestrama, a pred ovim svetom se stideo Gospoda i Njegovog naroda, neće moći sa onima koje je Bog zavoleo da uživa u slavi Božijoj (2. Kor. 5:2-4; Otk. 3:5).
Razgovor između Hrišćanina i Vitka nam jasno pokazuje njihove misli. Hrišćanin govori sa dubokim uverenjem o svojoj grešnosti i gnevu koji dolazi. Stalno ga uznemirava savest. Ali to je upravo znak probuđene duše. On ne taji teret i svoj greh već se stalno tuži na njega i nastoji da ga se oslobodi. To uporno nastojanje je iskra života u njemu i podseća ga na ono što mu još nedostaje - novo rođenje. „Ma šta se desilo ja moram da nađem oproštenje greha i mir!“ On na to stalno misli.
Vitko je drukčiji. Raduje se onome što mu Hrišćanin govori, ali ne poznaje svoje srce, ne veseli se u Hristu i ne oseća potrebu za Spasiteljem. Ima ih mnogo koji su se u početku oduševili kada su slušali i razgovarali o Božijoj slavi, ali su se kasnije ohladili. Mislili su da je dovoljno ako o svemu ponešto znaju i da njihov greh nije tako strašan, pa zato nisu osetili strah pred propašću koja dolazi. Pa ipak, pošli su. Većina ih je došla do prve prepreke – Močvare Očajnice. Neki su pošli i dalje, neki su čak došli u crkvu, a neki su opet u svojoj lakomislenosti, misleći da su pravi putnici – verni hrišćani – u toj zabludi i umrli. A kad su pokucali na nebeska vrata nisu bili primljeni već bačeni u jezero koje gori ognjem i sumporom. Čitaoče, bez novog rođenja i bez oproštenja greha niko neće ući u Carstvo nebesko.
Razmišljajući o onome što će doći i o velikoj slavi koja čeka verne, zaboravili su na svoju dužnost da paze. To se često događa. Tumači evanđelja su u vatrenim diskusijama o doktrinama vere zaboravili da veruju u Gospoda Isusa, i u dubokim razmišljanjima o posmrtnom životu zaboravili da žive u pravdi i ljubavi na ovom svetu. Tako će biti i sa tobom. Ako više govoriš nego što se moliš, pašćeš i sam u takvo iskušenje.
Močvara Očajnica predstavlja misli koje lakomisleni ljudi imaju o sebi i o svom duhovnom životu. Udovoljavajući željama svoga srca, valjaju se u blatu svojih greha, umesto da zamole Gospoda da ih izbavi. Sami se izvlače, ali sve više propadaju i zato padaju u očajanje. Vide sebe da su sve gori i gori, a pošto ne razumeju evanđelje, nemaju čvrstog tla pod nogama i ne znaju gde su i šta da čine. Čitaoče, da li se i ti nalaziš u takvoj močvari? Da li i ti osećajući svoje grehe pokušavaš sam da se popraviš i izvučeš iz blata. Ovo govorim tebi: Sve je uzalud! Osećaćeš se sve gore i zapadaćeš sve dublje u greh. Oslobođenje možeš da nađeš jedino kod Gospoda Isusa.
Uverenje o vlastitim gresima, borba sa neverom i sumnjom, razoružava nas i duhovno ubija. Grešnik sumnjajući gubi tlo pod nogama i ne zna gde je. On zna da propada i da ne može nikoga da vodi.
Čim upadne u močvaru Vitko odmah zaboravlja svu nebesku slavu. Ne misli da je uzrok njegovog pada u blato njegov greh, već Hrišćaninov. Tako obično svaki sebe opravdava a druge krivi. Onaj koga Sveti Duh nije probudio možda će rado da sluša o onome što će da dođe, ali čim mu se malo oštrije progovori hoće sve da ostavi i da se vrati u grad Propad.
To su obećanja koja se u Isusu Hristu daju probuđenim grešnicima. Na primer: Isa. 1:18, 40:2, 28-31, 41:10, 13, 14, 43:1, 2, 55:1, 2, 3, 6, 60:1-4, 19,20; Matej 11:28. Jovan 3:16, itd.
Ako se upravljamo po svojoj volji i oslanjamo na sebe, a ne marimo za Gospoda i Njegovu Reč, nećemo nigde stići. Zato gledajmo na Isusa, Začetnika i Usavršitelja vere (Jev. 12:2). Da Petar nije gledao protivan vetar već Isusa, sigurno ne bi počeo da tone.
Evanđelje je u ovome: „Daj da ti pomognem, da te izvučem, poveri se mojoj milosti.“ Daj Mu samo ruku, On će sve ostalo da učini, poveri se Njemu kao ranjenik milostivom Samarjaninu. Sve je gotovo, spremno je – zar ćeš kao Vitko da se vratiš u neveru? Zar da se iz straha pred paklom odrekneš Boga i njegovog suda?
Banjan je to napisao oko 1661. godine. Posao su od onda nastavili još preko 300 godina, ali Močvara Očajnica postoji još i danas. Tako dugo se već propoveda i uči kako čovek može da se oslobodi od propasti kroz veru, ali sve to ostaje glas onoga što viče u pustinji. Pomoćnik – sam Isus, mora da dođe i milostivo nas izvuče iz močvare na čvrsto tlo večnoga spasenja.
Pre nego što se nanovo rodimo Satana pokušava svim silama da nas savlada. Prema tome, gde duša obrati svoj pogled, u Isusa ili u grad Propad, nastaje promena u životu, bilo dobra bilo zla.
Ta vrata su Gospod Isus (Jovan 10:9). Nećemo naći sigurnost na putu dok god ne uđemo verom u Hristovu zajednicu i dok god se ne učvrstimo na Njemu kao steni. Ko je ušao kroz Njega, taj je siguran, jer ga iz Njegovih ruku niko neće istrgnuti i nikada neće poginuti, nego će ući u život večni (Jovan 10:9, 28).
Ko ne istraje do kraja mora da podnese sramotu. „I ti si bio sa Galilejcem,“ reći će svet. I da ga ne bi ismejavali on se odriče Gospoda Isusa i Njegovog naroda pa se sam ruga Hrišćaninu. U početku ćuti a kasnije i sam postaje „vuk koji grabi i raspudi“ ovce Hristovog stada.